HEUVELRUG Voor de verouderde wegenlegger, Spooronderdoorgang Maarsbergen en de verkeersveiligheid bij het Revius Lyceum is het nodig om de komgrenzen opnieuw vast te stellen of aan te scherpen.
Wegenlegger
Iedere gemeente is volgens de Wegenwet verplicht om een actuele wegenlegger te hebben. Een wegenlegger bevat informatie over alle wegen buiten de bebouwde kom. De huidige vastgestelde komgrenzen in onze gemeente zijn niet meer actueel. Daarom is het nodig om de komgrenzen opnieuw vast te stellen conform de huidige situatie.
Spooronderdoorgang Maarsbergen
De huidige N226 ligt in Maarsbergen helemaal binnen de bebouwde kom. Vanwege de ondertunneling van het spoor krijgt de N226 deels een nieuwe ligging buiten de bebouwde kom. Hierdoor krijgt dit nieuwe gedeelte automatisch een maximumsnelheid van 80 km/uur. Dit is ongewenst voor de verkeersveiligheid en is niet in overeenstemming met het ontwerp van de tunnel. De bocht in de tunnel is namelijk geschikt voor een maximumsnelheid van 50 km/uur. Door het verplaatsen van de komgrens komt de weg in het snelheidsregime van 50km/uur.
N225 Revius Lyceum
De N225 ter hoogte van het Revius Lyceum in Doorn ligt buiten de bebouwde kom. Er mag hier momenteel 80km/uur worden gereden. Dit is voor de verkeersveiligheid niet gewenst. Er zijn namelijk veel mensen die de weg oversteken, er zijn bushaltes aan beide zijden van de weg en er zijn scholieren die lopend, fietsend of met de bus naar school komen. Daarom is het gewenst om de maximumsnelheid te verlagen. Dit kan alleen als de bebouwde komgrens wordt verplaatst. Door het verplaatsen van de komgrens komt dit gedeelte van de N225 in het snelheidsregime van 50km/uur.
Overige locaties
Op een aantal andere locaties is het vanuit de verkeersveiligheid ook gewenst om de snelheid te verlagen en dus de bebouwde komgrens aan te passen. Dit zijn de Veenseweg/Burgwal in Amerongen, de Velperengh te Doorn en de Stationsweg in Driebergen-Rijsenburg.
Social Media