DOORN Op woensdagavond 4 september vond de tweede informatiebijeenkomst plaats over het onderzoek naar de toekomst van het centrale kruispunt in het centrum van Doorn. Ruim 80 inwoners waren aanwezig bij deze bijeenkomst, die werd georganiseerd door provincie Utrecht en gemeente Utrechtse Heuvelrug. In april was de eerste informatiebijeenkomst over dit onderzoek. Toen dachten zo’n 100 inwoners mee hoe de knelpunten rondom het kruispunt opgelost kunnen worden. Er zijn 131 ideeën geopperd, die onder meer de basis hebben gevormd voor verdere uitwerking van acht oplossingsrichtingen.
Op 4 september zijn deze oplossingsrichtingen gepresenteerd. Deze acht oplossingsrichtingen zijn denkrichtingen die voortgekomen zijn door input van inwoners en het projectteam. Het zijn geen vaststaande plannen. Er is dus nog niets besloten. Financiële consequenties of ruimtelijke gevolgen voor bijvoorbeeld monumenten, woningen, bomen of natuurgebieden zijn globaal bekeken. Doel is tijdens deze verkenning zo breed mogelijk ideeën ophalen, om te komen tot passende oplossingen. Inwoners konden zien hoe hun eerdere input in de oplossingsrichtingen is verwerkt. Tijdens deze avond konden zij per oplossingsrichting aangeven welke kansen en knelpunten ze zien en ook welke oplossingen wel of niet de voorkeur hebben. De oplossingen moeten in ieder geval bijdragen aan het verbeteren van de doorstroming van het OV, het verbeteren van de verkeersveiligheid van de fietser en het versterken van de ruimtelijke kwaliteit/leefbaarheid rondom het kruispunt. Daarnaast moet de oplossing de inpassing van de DoorFietsRoute Utrecht Science Park – Veenendaal mogelijk maken. Ook andere doelstellingen, zoals het verbeteren van de doorstroming van het autoverkeer of een betere bereikbaarheid voor hulpdiensten spelen een rol.
De aanwezige inwoners hadden veel interesse in de oplossingsrichtingen. Er waren een aantal tafels waarop de verschillende factsheets met oplossingsrichtingen werden bekeken Inwoners gingen in gesprek met medewerkers van gemeente Utrechtse Heuvelrug en provincie Utrecht. Reacties van inwoners waren onder andere: “wat fijn dat alles bespreekbaar is” en “goed dat de oplossingsrichtingen op deze manier te bekijken zijn en hierover in gesprek te gaan”.
Inwoners die die nog graag een opmerkingen of idee mee willen geven over dit project en de oplossingsrichtingen, kunnen tot 18 september per e-mail hun reactie of ideeën sturen naar postbusadviesmobiliteit@heuvelrug.nl. U kunt alle oplossingsrichtingen bekijken op www.heuvelrug.nl/kruispuntdoorn.
Na deze bijeenkomst wordt alle input bekeken en verwerkt in het onderzoeksrapport. Na afronding van het onderzoek vindt politieke besluitvorming plaats door de provincie en de gemeente. Dan wordt bekeken welke oplossingen verder uitgewerkt worden. Hierbij wordt onder andere meegewogen hoe groot het draagvlak is, juridische haalbaarheid, de mogelijkheden van financiering en welke oplossingen een grote positieve bijdrage bieden voor de knelpunten die er zijn. De besluitvorming duurt naar verwachting nog lange tijd. Naast een keuze voor de lange termijn, moet er ook op korte termijn een besluit worden genomen. Dit in verband met het groot onderhoud op de Dorpsstraat in 2027 en de inpassing van de Doorfietsroute.
De oplossingsrichtingen zijn zeer verschillend, de één meer ingrijpend dan de ander. Denk hierbij aan herinrichting van het bestaande kruispunt, een omleidingsroute voor fietsers rondom het kruispunt, uitbreiding van het kruispunt of de aanleg van een rotonde, een doortrekking van de N226 vanaf Leersum naar Wijk bij Duurstede (in plaats van de huidige route vanaf de A12 via de N226, de N225 en de N227 vanaf Doorn), een randweg of een tunnel van noord naar zuid op de N227 in Doorn. Alle acht oplossingsrichtingen zijn uitgewerkt in factsheets. Deze staan op: www.heuvelrug.nl/grote-opkomst-bij-informatiebijeenkomst-toekomst-kruispunt-doorn.
Op 4 september zijn deze oplossingsrichtingen gepresenteerd. Deze acht oplossingsrichtingen zijn denkrichtingen die voortgekomen zijn door input van inwoners en het projectteam. Het zijn geen vaststaande plannen. Er is dus nog niets besloten. Financiële consequenties of ruimtelijke gevolgen voor bijvoorbeeld monumenten, woningen, bomen of natuurgebieden zijn globaal bekeken. Doel is tijdens deze verkenning zo breed mogelijk ideeën ophalen, om te komen tot passende oplossingen. Inwoners konden zien hoe hun eerdere input in de oplossingsrichtingen is verwerkt. Tijdens deze avond konden zij per oplossingsrichting aangeven welke kansen en knelpunten ze zien en ook welke oplossingen wel of niet de voorkeur hebben. De oplossingen moeten in ieder geval bijdragen aan het verbeteren van de doorstroming van het OV, het verbeteren van de verkeersveiligheid van de fietser en het versterken van de ruimtelijke kwaliteit/leefbaarheid rondom het kruispunt. Daarnaast moet de oplossing de inpassing van de DoorFietsRoute Utrecht Science Park – Veenendaal mogelijk maken. Ook andere doelstellingen, zoals het verbeteren van de doorstroming van het autoverkeer of een betere bereikbaarheid voor hulpdiensten spelen een rol.
De aanwezige inwoners hadden veel interesse in de oplossingsrichtingen. Er waren een aantal tafels waarop de verschillende factsheets met oplossingsrichtingen werden bekeken Inwoners gingen in gesprek met medewerkers van gemeente Utrechtse Heuvelrug en provincie Utrecht. Reacties van inwoners waren onder andere: “wat fijn dat alles bespreekbaar is” en “goed dat de oplossingsrichtingen op deze manier te bekijken zijn en hierover in gesprek te gaan”.
Inwoners die die nog graag een opmerkingen of idee mee willen geven over dit project en de oplossingsrichtingen, kunnen tot 18 september per e-mail hun reactie of ideeën sturen naar postbusadviesmobiliteit@heuvelrug.nl. U kunt alle oplossingsrichtingen bekijken op www.heuvelrug.nl/kruispuntdoorn.
Na deze bijeenkomst wordt alle input bekeken en verwerkt in het onderzoeksrapport. Na afronding van het onderzoek vindt politieke besluitvorming plaats door de provincie en de gemeente. Dan wordt bekeken welke oplossingen verder uitgewerkt worden. Hierbij wordt onder andere meegewogen hoe groot het draagvlak is, juridische haalbaarheid, de mogelijkheden van financiering en welke oplossingen een grote positieve bijdrage bieden voor de knelpunten die er zijn. De besluitvorming duurt naar verwachting nog lange tijd. Naast een keuze voor de lange termijn, moet er ook op korte termijn een besluit worden genomen. Dit in verband met het groot onderhoud op de Dorpsstraat in 2027 en de inpassing van de Doorfietsroute.
De oplossingsrichtingen zijn zeer verschillend, de één meer ingrijpend dan de ander. Denk hierbij aan herinrichting van het bestaande kruispunt, een omleidingsroute voor fietsers rondom het kruispunt, uitbreiding van het kruispunt of de aanleg van een rotonde, een doortrekking van de N226 vanaf Leersum naar Wijk bij Duurstede (in plaats van de huidige route vanaf de A12 via de N226, de N225 en de N227 vanaf Doorn), een randweg of een tunnel van noord naar zuid op de N227 in Doorn. Alle acht oplossingsrichtingen zijn uitgewerkt in factsheets. Deze staan op: www.heuvelrug.nl/grote-opkomst-bij-informatiebijeenkomst-toekomst-kruispunt-doorn.
Verdere informatie over dit project ziet u op: www.heuvelrug.nl/kruispuntdoorn.
Social Media