Vierde aanvliegroute Schiphol: oefenen in het geheim en geen 115 maar 235 vliegtuigen per dag


DOORN Eind 2021 werd er al in het diepste geheim geoefend voor de vierde aanvliegroute met een naderingspunt bij Doorn. Ook heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een verkeerde voorstelling van zaken gegeven over de impact van deze route: er komen geen 115 vliegtuigen per dag bij, maar dit kunnen er 235 per dag zijn.

Oefenen in het geheim
Het naderingspunt van de vierde aanvliegroute komt net onder Doorn te liggen in de provincie Utrecht. Eind 2021 werd er al geoefend met deze route door Luchtverkeersleiding Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. In de simulaties is uitgegaan van een naderingspunt net onder Doorn. Via dit punt komt niet alleen landend vliegverkeer naar Schiphol, maar ook naar Rotterdam en Eindhoven. Dit is al die tijd geheim gehouden. Zeist komt dus precies onder de route!

Geen 115 maar 235 vliegtuigen per dag
Ook blijkt dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een verkeerde voorstelling van zaken heeft gegeven over de impact van de vierde aanvliegroute. Een nieuwe analyse van vluchtgegevens laat zien dat er geen 115 vliegtuigen per dag bijkomen, maar dat dit er 235 per dag kunnen zijn. Dat komt omdat het aandeel van de dalende vluchten naar Schiphol dat gebruik zal maken van de vierde aanvliegroute niet 19% is, zoals door het ministerie werd gesuggereerd, maar op 30-37% zal liggen. Bovenop het aantal van 235 vliegtuigen per dag komen mogelijk nog aanvliegers naar andere luchthavens in Nederland.

Geen draagvlak vierde route
Uit onderzoek van Pointer KRO-NCRV blijkt bovendien dat gemeenten in de provincies Utrecht en Gelderland tégen de komst van een nieuwe aanvliegroute naar Schiphol zijn en er dus geen draagvlak is. Dit sluit aan bij de door Kerngroep Stop4deroute in kaart gebrachte weerstand bij gemeenten naar aanleiding van moties en het ondertekenen van een brandbrief aan het ministerie. Volgens het huidige overzicht zijn 31 gemeenten tégen de vierde route. Dit weerspiegelt de weerstand in de samenleving. Ruim 65.000 mensen tekenden de petitie tégen de vierde aanvliegroute en dit aantal groeit nog steeds.

Geluidsbelasting overschrijdt gezondheidsnorm

De vierde aanvliegroute is onderdeel van de luchtruimherziening die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat binnen enkele jaren wil invoeren. Over de nieuwe route, die boven de provincies Gelderland, Utrecht en Noord-Holland gaat lopen, komt 30-37% van alle dalende vluchten naar Schiphol. Dit is in aanvulling op de vliegtuigen die in deze provincies al vliegen en overlast veroorzaken. De dalende vliegtuigen vliegen laag, namelijk onder de 2100 meter, wat een geluidsbelasting geeft die de WHO-(gezondheids)richtlijn overschrijdt.