Inwoners Utrechtse Heuvelrug kunnen klachten over verhuurders melden



HEUVELRUG Inwoners van de dorpen in Utrechtse Heuvelrug die te maken hebben met misstanden in particuliere verhuur kunnen hun klachten vanaf heden melden bij een speciaal online meldpunt. De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft haar meldpunt Klacht over Huren ingesteld volgens de Wet Goed Verhuurderschap, die op 1 januari 2024 landelijk is ingegaan.

Op basis van ontvangen meldingen kan de gemeente gerichter actie ondernemen tegen verhuurders die misbruik maken van hun positie. Huurders, woningzoekenden, of omwonenden kunnen meldingen indienen. Het doen van een melding is kosteloos en kan anoniem.

"Woningnood is een urgent probleem en de toegang tot betaalbare en passende huisvesting is
beperkt. Dit maakt de positie van huurders soms kwetsbaar. Ook in onze gemeente", benadrukt
wethouder Rob Jorg (Wonen). "Met deze wet kunnen wij als gemeente goed verhuurderschap
stimuleren en ongewenst verhuurgedrag voorkomen én tegengaan in onze dorpen."
Het meldpunt  is te vinden op www.heuvelrug.nl/meldpunt-klacht-over-huren. De
gemeente werkt in de aanpak van huurmisstanden samen met het antidiscriminatiebureau Art. 1
Midden Nederland.